Alice Lilja

Förlossningsberättelse

 
Nu tänkte jag skriva min förlossningsberättelse, så gott som det går och jag kommer ihåg det haha! :) 
 
Allt började med att jag vaknade på söndagsmorgonen den 28e februari runt halv 9-9 och hade ont i magen. Jag gick upp på toa och fattade ganska fort att det var värkar jag gjorde för det gjorde rätt ont. Jag gjorde iordning frukost till mig och Linus och vi satte oss och skulle äta, då fick jag börja stanna upp när det kom värkar för det gjorde så pass ont. Efter vi hade ätit så ringde jag min mamma och berättade hur jag kände och då sa hon åt mig att ringa förlossningen, så jag ringde dit och dom sa till mig att fortsätta klocka värkarna (som kom ca var 3-4e minut) och avvakta tills det gör ännu mera ont. Sagt och gjort så satte vi oss i soffan och bara tog det lugnt, när värkarna kom var jag nu tvungen att andas mig igenom dom för det gjorde så pass ont, men fortfarande hanterbart och jag kände att jag klarade mig hemma. 
Det började bli dax för lunch, samtigit som värkarna hela tiden blev ondare, men jag ville inte åka iväg till sjukhuset utan att ha ätit lunch (ville ju ha energi för förlossningen), så Linus fick gå iväg och köpa en sallad till mig som jag sen försökte peta i mig mellan värkarna, haha. När jag hade ätit klart ringde jag till förlossningen för att säga till dom att vi nu skulle åka in! Vi packade allt det sista, in med allt i bilen och sedan åkte vi iväg till förlossningen. Vi stannade på vägen in på en mack för att köpa lite dricka och Linus köpte en korv, han hade ju inte ätit lunch haha! 
 
När klockan var ca 15.30 var vi inne på förlossnigen och fick ett rum. Barnmorskan kollade så allt var bra med både mig och bebis och konstaterade att jag var öppen 3-4cm, så det blir bebis inatt sa hon! Sen var det bara att vänta på att det skulle hända nått, att värkarna skulle bli värre. Det var fortfarande hanterbart och jag hade ingen smärtlindring, jag andades mig igenom alla värkar och stallde mig även i duschen en stund, vilket vad jätteskönt och hjälpte faktiskt en hel del.
Efter ca 3 timmar tittade hon igen, och då hade jag inte öppnat mig något mera, så det var bara att fortsätta vänta. Jag kollade på ett avsnitt Prison Break på mobilen för att fördriva tiden haha. Dom fortsatte göra kontroller ca varannan timma, men det stog stilla. Så vid klockan 1 på natten ca bestämde dom sig för att ta hål på hinnorna så att vattnet skulle gå, så det skulle sätta igång och gå snabbare. Det hände fortfarande ingenting så då satte dom in värkstimulerande dropp i handen på mig, och då satte allt igång med en himla fart! 
Jag började med lustgasen för att nu gjorde det ooont! Den var himla bra, den fick mig väldigt fokuserad och nått annat att tänka på trots den hemska smärtan. Nu var det i slutet, värkarna kom hela tiden och jag fick aldrig vila för att samla kraft, så nu bad jag om att på epiduralen (ryggbedövning). Dom hann lagom ge mig den innan krystarbetet började, så den hann aldrig göra nån nytta haha! Nu började krystarbetet, all kraft och fokus var neråt på att trycka ut henne haha. Linus var mitt stöd hela tiden, stog bredvid mitt huvud och gav mig vatten, strök mig över håret och pratade med mig. ♥ Så himla glad att jag hade/har honom! 
Krystningsarbetet gick fort, jag tyckte inte att det gjorde ont mer än att det sved och var ett himla tryck neråt. Efter 20 minuters krystande var hon ute på mitt bröst, klockan 03.51 den 29e februari (hon var beräknad 1a mars), 3425g och 51cm lång, bajsade på mig det första hon gjorde, helt kladdig och ihoptryckt men så himla perfekt. ♥ Vi båda grät en stund av lycka och sen satt vi bara och gosade! 
 
Efteråt/vistelsen på BB kan jag ta i ett annat inlägg! Men detta var hela min förlossning (som jag kommer ihåg den haha!), och jag är så glad och tacksam att allting gick så bra och att vi hade en så bra barnmorska under hela tiden. Det är den värsta smärtan jag varit med om, men den absolut bästa upplevelsen! ♥
 
 





Days by Johanna
03 March, kl. 19:46 | Blogg; http://nouw.com/daysbyjohanna

Kul läsning, vilken dag var hon beräknad? :) J´Hur känner ni för att hon är född den 29feb som bara kommer vart 4:e år? :)

A M
03 March, kl. 20:12 | Blogg; http://alicemalmstrom.blogg.se/

Vad kul att läsa någons upplevelse, dock är jag ganska rädd för förlossningar.. :P

Elena
03 March, kl. 08:14 | Blogg; http://elenalouise.vimedbarn.se

Kul att läsa! :)

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback